أخر الاخبار
محمد سليم : قادرون أن نستلهم الماضي وأن نستنهض الحاضر ـ أخر الاسبوعاهالي مركز الغنايم يحتفلون بليلة النصف من شعبان ـ أخر الاسبوعبالصور | المعتمدية وناهية وكرداسة تشهد توافد المواطنون بكثافة أمام اللجان”فى أول أيام الإستفتاء اقبال كثيف على التعديلات الدستورية بقرى النجوع باسنا جنوب الاقصرالمواطنون يتوافدون على لجان الأستفتاء فى منطقة امبابة”ـ أخر الاسبوعمهاجم الزمالك يحصل على راحة من التدريباتمساعدة رجال الشرطة ببورسعيد للناخبين في الاستفتاء علي التعديلاتيوسف القعيد وجليلة عثمان يدليان بصوتيهما بالأستفتاء بالأقصرنائب محافظ الوادي الجديد تتفقد سير العملية التصويتيه للاستفتاء علي التعديلات الدستورية بعدد من لجان مركز الخارجةالوادي الجديد تحصد المركز الأول على مستوى الجمهورية بمبادرة “مصري أصلي”محافظ الأقصر، برفقة نائب المحافظ وعدد من القيادات التنفيذية،قام بجولة تفقدية لعدد من المراكز الانتخابية بمدينة إسنا جنوب الاقصرحزب مصر الفتاة يشارك في تحفيز المواطنين وتوعيتهم للنزول للجان للأدلاء باصواتهم بالعديلات الدستورية بقنا“أتوبيسات مستقبل وطن تيسيراً للناخبين للذهاب للجان الأستفتاء بمدينة السادس من اكتوبر”متابعة لعملية الأستفتاء من داخل لجنة مدرسة النصر بالمتميزهدف تنشده المركزية للتدريب في افتتاح ثاني مجموعات الامن الاستراتيجي بمصر الجديدة
منوعات

معلومة فى فكرة : مع منة حازم ـ أخر الأسبوع

بنوصل ساعات لمرحلة مش عارفة أصنفها رضا ولا لا مبالاة .. هي حالة من “مفيش حاجة حصلت.. كله تمام” .. شئ الكل بيفهمه تصنع مثالية .. بيبقى كارت أحمر ف إيدين الناس.. ”

ايه ده؟ انت هتعيط..

مش انت اللي بتقول نرضى ونتماسك!” ..

حاجة كده بتخلي الواحد تايه يوم ما بيحس إنه مخنوق.. من كتر العقل والتفكير بيوصل لدرجة إنه بيرد على نفسه كل الردود اللي هيردوا عليه بيها لو حكى فبيفضل الصمت و التحمل اللانهائي وتقبل كل شئ بابتسامة وSkip ..
بتخلي كل التفاصيل الكبيرة تهون وتعدي .. وحظك ييجي ف قشة قصمت ضهرك ف تعيط أو تحكي..

بحس نفسي ساعتها أتفه شخص في الكون.. وفقدت مثاليتي الزائفة اللي ف عيون الناس..

بعيط أكتر لم بقعد أفكر أد ايه الموقف اللي بعيط عليه ده تافه جدا وفيه مشاكل أهم في الحياة ..!………….

فرغوا شحنتكم أول بأول.. عياط ف الأوضه.. كتابة ..

كان أستاذ محمد أمين الله يشفيه ينصحني أكتب كل حاجة غاضباني ف ورقة واقطعها جامد .. ابقى خلصت منها جوايا وف نفس الوقت حافظت على خاطري من الاستهانه بشئ بمر بيه..
متخليش إحساس الضحية يركبك.. وف نفس الوقت متفقدش أدميتك وتستهين بشئ ربنا وضعه فيك لأن ربنا مخلقش حاجة في الكون إلا وليها لازمة..

احزن على أي شئ تحبه حتى لو مش هيقدره الناس.. وابكي.. وبعد ما تاخد وقتك من تفريغ الشحنة السلبية إبدأ تتبع حكمة ربنا ف كل تفصيلة م الحدوتة..

افتكر كام مرة فهمت رسالته ليك على إنها ابتلاء كبيير جدا “ويارب أنا عملت ايه ف حياتي عشان يحصل فيا كده!…” وبعد مدة مش كبيرة اكتشفت إن الابتلاء ده كان منجي ليك من شر أكبر..

تعامل مع أدميتك باحترام ليها ولمشاعرها.. وخد بالك وانت بتتعامل متئذيش حد.. ومتهملش نفسك ولا واجباتك تجاه المجتمع بحجة إنك مخنوق..

الأمور مش تمام .. اديها فرصتها وهتكون تمام .. بس ساعدها

| | | | | | |

-  -